العمــــدة
حياك الله لقد سعدنا بقدومك الينا اتمنا لك ان تفيد وتستفيد وتجد كل ماهو مفيد وان تقضي اجمل الاوقات معنا فمرحبا بك في انتظار مشاركاتك الجميلة

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

العمــــدة
حياك الله لقد سعدنا بقدومك الينا اتمنا لك ان تفيد وتستفيد وتجد كل ماهو مفيد وان تقضي اجمل الاوقات معنا فمرحبا بك في انتظار مشاركاتك الجميلة

العمــــدة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

كيف للزوجة ان تعرف ان زوجها يخونها

hebo
هبة الله
6 مشترك

كيف للزوجة ان تعرف ان زوجها يخونها Empty كيف للزوجة ان تعرف ان زوجها يخونها

مُساهمة من طرف هبة الله الجمعة يوليو 30, 2010 9:05 pm

السلام عليك
في الحقيقة ليست هناك صفات معينة تبين خيانة الرجل و لكن للمرأة حاسة لا يعرفها سواها في اكتشاف الخيانة ، و من بعض الصفات:
- الانتقاد الدائم لتصرفات الزوجة
- تغير أوقات دخوله و خروجه
- زيادة في الرنات و الاتصالات الهاتفية
- عدم معارضته لرغبة الزوجة في الذهاب لبيت أهلها و موافقته السريعة
- تصرفاته الصبيانية أحيانا و الغريبة
- السعادة غير المبررة التي تبدو على وجهه على غير العادة
- سرحانه بعيدا و هو بجانبك و اكتفائه بتحريك رأسه دون أن يسمع أصلا ماذا تقولين
-احضاره لهدية على غير العادة و ربما قيامه بضمك بسعادة و هو يدخل المنزل دون وجود سبب ( إن لم تكن تلك عادته أصلا)
- اهتمامه بلباسه و عطره عند الخروج أكثر من السابق
- تقليبه لقميصه و هو ينزعه كأنه يبحث عن أثر ما يخشى ظهوره
- تغيره في المعاملة الجنسية، إما بزيادة طلباته وكأنه اكتشف أشياء لم يكن يعرفها معك، أو بروده و التأفف منك و من برودك ، أو النوم دون أن يداعبك أ يكلمك متحججا بالتعب
** هذا ما أعرفه و العلم لله ، و الحقيقة أن لكل رجل سقطات و على المرأة التي تشك في خيانة زوجها أن تسارع لسد الثغرات الموجودة في علاقتهما وأن لا تجعله يشعر بشكها و أن لا تفتش في أغراضه و أن لا تكثر الأسئلة التي تجعله يهرب أكثر من المنزل ، وأن تهتم به أكثر و تظهر له حبها الكبير ، و عليها أن تعرف أنه مهما ابتعد فسيعود لها لأنها حلالو و زوجته ووأنها الوحيدة القادرة على ارجاعه لأحضانها
ووغن احتجت أي مساعدة سأكون هنا .... شكرااااا
هبة الله
هبة الله

انثى
نقاط العضو الممتاز : 311

كيف للزوجة ان تعرف ان زوجها يخونها Empty سلام الله عليكم

مُساهمة من طرف hebo السبت يوليو 31, 2010 1:42 pm

نشكرك على المعلومات الجميلة والمفيدة هاد
hebo
hebo

انثى
العمل/الترفيه : سكرتيرة
المزاج : تماموووووووووز
نقاط العضو الممتاز : 105

كيف للزوجة ان تعرف ان زوجها يخونها Empty رد: كيف للزوجة ان تعرف ان زوجها يخونها

مُساهمة من طرف هبة الله السبت يوليو 31, 2010 7:35 pm

العفو حبيبتي ... يارب يكون عجبك
هبة الله
هبة الله

انثى

مُساهمة من طرف العمدة عماد الأحد أغسطس 01, 2010 12:31 pm

اهام شئ فى الزواااااااااااااااااااااااااااااااااااج اروح الطيبه عشان ميكونش فى خيااااااان ومدام الحب موجود مش ممكن يكون فى خياااااان موضوووووع جميل جدااااااااااااااااا
العمدة عماد
العمدة عماد

ذكر
نقاط العضو الممتاز : 3509

https://emad-3omda.7olm.org

مُساهمة من طرف هبة الله الأحد أغسطس 01, 2010 1:49 pm

العفو يا عمدة
بس اكيد لو فيه تكامل وتوافق بين الطرفين او بالاحرى فيه رضى .. اكيد ماراح تكون فيه خيانة ....
بس هنعمل ايه الخيانة دي طبع في الراجل مش هنعرف نغيرو tongue
بس على الاقل نبقى في الصورة
بس متخافوش يا بنات نمرة هاني رمزي معاية ... اي وحدة عندها حالة خيانة في البيت تخبرني اتصلها بهاني يخلعها منو فثواني .... بس ميش هتقول (اخاف ان لا اقيم حدود الله) دي هتقول ( شيلوه من قدامي احسنلو )
على فكرة .. انا مش خرابة بيووت Laughing Laughing
هبة الله
هبة الله

انثى

كيف للزوجة ان تعرف ان زوجها يخونها Empty سلام الله عليكم

مُساهمة من طرف hebo الثلاثاء أغسطس 03, 2010 3:54 pm

طبعا عجبنى جدا موضوعاتك كلها بتعجبنى
hebo
hebo

انثى
العمل/الترفيه : سكرتيرة
المزاج : تماموووووووووز
نقاط العضو الممتاز : 105

مُساهمة من طرف العمدة عماد الثلاثاء أغسطس 03, 2010 4:04 pm

بتشجعى البنات للخوووووووووووووووووووووولع

كيف للزوجة ان تعرف ان زوجها يخونها Chi5510

العمدة عماد
العمدة عماد

ذكر

مُساهمة من طرف هبة الله الجمعة أغسطس 06, 2010 8:30 pm

ههههههههههه اه بشجعهم tongue
هبة الله
هبة الله

انثى

مُساهمة من طرف حنان القلب الجمعة أغسطس 06, 2010 10:10 pm

شكرا ياهبة بجد موضوعك جميل وتستاهلي عليه الشكر

لان كل الي قولتيه صحيح
حنان القلب
حنان القلب

انثى
نقاط العضو الممتاز : 656

مُساهمة من طرف هبة الله الجمعة أغسطس 06, 2010 11:38 pm

العفو يا قمر ... وميرسي لمرورك
هبة الله
هبة الله

انثى

مُساهمة من طرف Ø§Ù…ير الظلام السبت أغسطس 14, 2010 2:12 pm

شكرا علي موضوعك بس هذه ليست صفات ولا بعضها و حتي احساس المراه دائما غلط و هذا ليس تحيز للرجل بل هو له مبررات فاذا وجدت فتاه زوجها تاخر في العمل تغير تحس انو بيخنها طب ليه يا جدعان شغل الخيانه ده موضوع افلام و الغيره هتبوظ بيت علشان الاحساس .. احساس ايه . :D :D :D

في حاجه تانيه معلش استحملوني

تغيره في المعاملة الجنسية، إما بزيادة طلباته وكأنه اكتشف أشياء لم يكن يعرفها معك، أو بروده و التأفف منك و من برودك ، أو النوم دون أن يداعبك أ يكلمك متحججا بالتعب

بزمتك و دينك انتي رغم سنك ارهنك تعرفي كل حاجه عن الحياه الزوجيه و الجنسيه عن طريق الدراسه او سماع شئ من انسانه صحبتك متجوزه .. كيف للرجل يجد تقصير من المراه و ميطلبش .. فيها ايه لما يكون مخنوق من شئ و مش يدعب حبيبتو .. ما تقرب منو تعرف في ايه مالو مخنوق من ايه ولا كل حاجه ليها علاقه بالخيانه .. ياجدعان ارحمو الرجاله قربو منهم بمعنا كلامك ده تهدي اي بيت في العالم لان الست بطبعها فيهاا غيره بتتحكم في احساسها .

فيها ايه لما يقلها مترحيش لي ولدك او ولدتك يمكن في مشكله ما مش هيمنعها الا بسبب

علي كده لو ضربها هتقلوز انتا بتحب مين و بتخني و و و و ... مع ان قلو في الامثال الضرب بساعد علي استمرار الحياه :D :D علشان كده لما اتجوز ههريها ضرب علشان تقول ده بيموت فيه :D :D :D

حتي ده جيه في فيلم بتاع اسمعيل ياسين بتاع مدوباهم 2 :D :D :D . مش فاكر اسمو بس تقريبا الحماوات حاجه .. سمعتو بيضرب بنتها قلت اسوه كده بيحبها :D :D

معدش في حاجه اسمها خيانه هو حد لقي ياكل علشان يخون :D
امير الظلام
امير الظلام

ذكر
العمل/الترفيه : البرمجه - الصيانه
نقاط العضو الممتاز : 344

http://de7ka.ahlamontada.com/

مُساهمة من طرف هبة الله الخميس سبتمبر 02, 2010 2:56 pm

يا سلاام يا امير الظلام .. ده رايك في الستات يعني .. هما الغلطانين .. طب ايه رايك يا امير لو الزوج اشبع رغبات زوجته المعنوية والمادية وأعطيت الثقة التامة والكاملة " فإنها ستحرص بأن تكون مكان ثقته وتراعية في حضورة وغيابة . فالكبت يؤدي للانفجار ..دي كانت هتقول فيه شعر كمان

لن أخونك ولو كنت تحت الثرى
يامن وهبتني قلباً دافئاًيشترى
ياملهمي وحبيبي وزوجي وأبي
أنت الحبيب الذي لا يباع بالثرى
أصونك وأحبك ولو كنت تحت الثرى
بحق الحب العفيف الذي إنجــــلى
ليت الزمـــــــــــان يرجع بي للورى
فأخبرة عن حبيبــــــــــــاً قد مضى .............
انما فيه عجينة من الرجالة كده عندها حب التسلط وفاهمين الاية غلط ... ان الرجال قوامون على النساء ... بيحب يبين قوته مع المراة ... ده ضعف شخصية على فكرة ... وعمر الضرب مكان حب لان الضرب للبهايم ...وحينما جاء الاسلام اعز المراه واعطها جميع حقوقها وخير دليل على هذا هو وصايا الرسول الكريم في الرفق بالمراه ورفقه هو صلى الله عليه وسلم بنسائه فيجب ان يكون رسولنا الكريم قدوه كل مسلم

وتسلمو لمروركم الحلو

عدل سابقا من قبل هبة الله في الإثنين سبتمبر 06, 2010 1:23 pm عدل 1 مرات
هبة الله
هبة الله

انثى

مُساهمة من طرف Ø§Ù…ير الظلام الجمعة سبتمبر 03, 2010 4:19 am

بجد انا مش عارف مين الي فاهم الايه غلط انا ولا انتو بس الي اعرفو بجد

انا مش حافظ احاديث بس الي اعرفو ان احلا للرجل 4 زوجات طالما الراجل قادر و يقدريشبع حاجات زوجته و لا يقصر في واجبه كا اب

انا مقلتش يضربها بس هيه الي بتفقدو اعصابه كل حاجه خاين غشاش طلقني :D هوه شغال مأذون ولا حاجه :D

كل الي انا قولته ان احسساسها بالغيره علي زوجها يجعل احساسها اتجاهه انهو خاين مع انه تلقيه ماشي جنب الحيط Razz :D

عارفه انتو بقي علي اساس اني كتحيز للرجاله البنات اكتر انتشار في الشوارع طب ازاي وحده لبسه بضي و بنطلون جينس و تبقي زوجه و قال ايه بتخاف عليه ؟ مخفتش علي نفسها قبل ما تتزوج ان حد يتفرج عليها ؟ هتقولي الولاد غلط بيعكسو البنت لو محترمه الواد مش هيعكسها البت لو لبسه عدل اوك اما يلقي البنت حطه ريحه و مزاجها عالي و بتتمخطر مع ان الي اعرفه اذا شم واحد ريحة عطر من امراه تعتبر زناْ .. ليه بنت تمشي مع ولاد في الجامعه هتقوليلي دي سونه الحياه ؟ و الي اسخم كل واد قال لي بنت بحبك يبقي هاين عليها تخدو في حضنها و رومنسيه طب افرضي اتجوزتي غيرو احساسك ادام نفسك ايه و ادام اولادك لو خلفتي ؟ بجد جوايه كتير خاليني ساكت . ده لو انا متحيز :D :D فا ادعي ربنا اني مش متحيز :D و بعدي الموضوع ده Basketball
طولت عليكم

امير الظلام
امير الظلام

ذكر

مُساهمة من طرف هبة الله السبت سبتمبر 04, 2010 12:49 am

يااااه يا امير انا وانت ممكن نعمل جو في الانتخابات لو انت هتمثل الرجالة وانا الستات لو سمحولي طبعا
طب مدام انت اعتبرت الضرب دليل عالحب مش معتبر الغيرة حب ليه دي الغيرة هي الدليل الاعجازي للحب هتغير ليه على جوزها لو مش بتحبه :D هتغير ليه لو هو قاعد ومش بيعمل حركات تثير الشك ... لو هتقول طلقني من غير سبب وبسهولة دي تبقى ست معندهاش عقل .. طب اجوزها ازي .. ده اكيد هو الي معندوش نظر ... يا اما هو الي ارغمها بتصرفاته ومعاملتو الوحشة وقفل قدامها كل الحلول ... واقولك حاجة تانية ... الست المجوزة تلبس بنطلون لو جوزها معندوش كلمة عليها ... ابسط شي الحب بيغير في الوحدة حاجات كتيرة .. لو هي بتحبه بجد هتغير في نفسها حاجات كتيرة من غير ميطلبها ... ده قبل الجواز .. وبعد الجواز بقى الحب بيدي هيبة للزوجة يعني بتحترمه فوجوده وفغيابة والا ما كان يجيب لبيتو وحدة مش يوثق فاخلاقها تربي اولاده .. وبرده ربنا امر بغض البصر في الطريق .. مش معقول تبقى ماشي في الطريق وعينك على الي لابسة عدل والي لابسة جينز ... لو الحكاية كده محدش يروح شغلو ونخليها تقارير اللبس بتاعت النهارده ... وكل واحد يجيب تقريرو عن الي شافه في يومه... باختصار شديد الرجالة كلهم خاينين . :D
هبة الله
هبة الله

انثى

مُساهمة من طرف العمدة عماد السبت سبتمبر 04, 2010 11:14 pm

طيب مفيش بنات خاين يعنى الدنيا دى فها كل شئ انوااااااااااع مش نوووووووووع وحد
العمدة عماد
العمدة عماد

ذكر

مُساهمة من طرف Ø§Ù…ير الظلام الأحد سبتمبر 05, 2010 6:18 am

نخدها وحده وحده
اولا :
الست المجوزة تلبس بنطلون لو جوزها معندوش كلمة عليها

علي كده الاب ملوش كلمه علي بنتو صح ؟ طب ليه الوحده متبقاش مؤمنه و متدينه من نفسها ؟ ولا كما قال الرسول صلي الله عليه وسلم ناقصات عقل و دين ؟ .. الاب او الزوج بيكون غلبان جدا لدرجه ان الزوجه الي بتخونه الراجل من الشغل للبيت اما الست تصرف فلوسو علي لبسها و تنزل تشتري الطلبات و احلا حاجه لما تقولو راحه للخياطه .. عوزه تفهميني انك بتلبسي نقاب او حجاب ؟ ولا مش هتقولي الحقيقه في دي زي اسمك ؟
ثانيا :
طب مدام انت اعتبرت الضرب دليل عالحب مش معتبر الغيرة حب ليه دي الغيرة هي الدليل الاعجازي للحب هتغير ليه على جوزها لو مش بتحبه Very Happy هتغير ليه لو هو قاعد ومش بيعمل حركات تثير الشك
انا عمري ما اعتبرت الضرب دليل علي الحب بس الرسول صلي الله عليه و سلم امرنا بي هذا انا مش فاكر الحديث بس فيما معناه اهجرهنا في المضاجع لو مستجبوش اضربهم بس ضرب يزعل مش ضرب البهائم زي ما تقصدي ؟ ممكن افكرك بي ولدك للحظه ؟ لو ممكن فا كملي قراه الموضوع مش ممكن اقفلي الصفحه مع اني غارف انك حتي لو مش ممكن هتقرايه اتخيلي ولدك الله يرحمو لفتره و جوبيني علي الاساله دي
1- والدك تفتكري انو كان ضرب ولدتك زي ما بتقولي ؟
2- والدتك عمرها شكت في ولدك ؟
3- والدك كان طيب جدا لدرجه انو مكنش ليه في اي حاجه غير اليست للشغل و من الشغل للبيت ؟
4- والدك عمره ما اتاخر في شغلو شويه ؟
لو الاجابان الي انا متوقعها فا والدك الله يرحمو زيو زي اي زوج في الدنيا ولكن بلنسبه ليكي فهو ملاك مفيش منو 2 غير زوجك ان شاء الله ده الاب بالنسبه لي بنتو بس في المجتمع الرجاله دول نوع واحد .. اما الرجاله الي بتتكلمي عنهم دول في الافلام بس و نادر لما يكون حقيقي قرني ولدك بي خالك و عمك و جرانك هتلقي اوك ان ولدك ليه مكانه و محدش زيو بس في المعمله كلهم واحد.
ثالثا :
ربنا امر بغض البصر في الطريق .. مش معقول تبقى ماشي في الطريق وعينك على الي لابسة عدل والي لابسة جينز ... لو الحكاية كده محدش يروح شغلو ونخليها تقارير اللبس بتاعت النهارده ... وكل واحد يجيب تقريرو عن الي شافه في يومهربنا امر بغض البصر في الطريق
قال رسول الله لعلي: ((يا علي، لا تُتْبِعِ النظرةَ النظرة؛ فإن لك الأولى، وليست لك الآخرة)) رواه الإمام أحمد وأبو داود والترمذي، وفي الصحيح عن جرير بن عبد الله البَجَلِي قال: سألت النبي عن نظرة الفَجْأَة ـ وهو البَغْتَة من دون قصد ـ فأمرني أن أصرف وجهي.
اقصد من هذا الحديث ان الرجل ينظر غصب عنه ولسه بيده فيضعف لما عليه المراه فا يضطر للنظر و التحديق.
لقد تفنَّن أعداؤنا وأعداء الفضيلة والطهر والعفاف في إغواء وإفساد وإغراء المسلمين ليلاً ونهارًا من خلال إفساد المرأة واستخدامها آلة وألعوبة لتحقيق مخططاتهم، وهذا ـ أيها الإخوة ـ مِصْداق لحديث رسول الله عليه الصلاة والسلام، ففي صحيح البخاري عَنْ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنْ النَّبِيِّ قَالَ: ((مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاء))، وفي صحيح مسلم عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنِ النَّبِيِّ قَالَ: ((إِنَّ الدُّنْيَا حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ، وَإِنَّ اللَّهَ مُسْتَخْلِفُكُمْ فِيهَا فَيَنْظُرُ كَيْفَ تَعْمَلُونَ، فَاتَّقُوا الدُّنْيَا، وَاتَّقُوا النِّسَاءَ؛ فَإِنَّ أَوَّلَ فِتْنَةِ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَانَتْ فِي النِّسَاءِ)).
هذه احديت لا تستطيعين المجادله فيها .
ي الحديث أن رسول الله قال: ((إن المرأة تُقبِل في صورة شيطان، وتُدبِر في صورة شيطان، فإذا أبصر أحدكم امرأة فليأتِ أهله؛ فإن ذلك يرد ما في نفسه)) رواه مسلم.
هذا لسه قولي و انما قول الحبيب صلي الله عليه و سلم
كفايه كده و انا لا امثل الرجال لاني لست الشخص المتحيز تماما للرجال
امير الظلام
امير الظلام

ذكر

مُساهمة من طرف هبة الله الإثنين سبتمبر 06, 2010 11:18 am

السلام عليكم
راح اناقشك خطوة بخطوة...
من كلامك تبينلي انك من الناس الي بتفضل العقيدة على السلوك يعني بمعنى تاني بتهتم بالمظهر مو بالسلوك ... ما فيه مليون وحدة لابسة النقاب وتصرفاتها مخزية ... لانها ما عملتو عن تجربة روحية ذاتية بقدر ما هو مقارنة وتميز... صاير طريق الفضيلة عند كتير من الناس هو ابراز التفوق الديني على الاخرين مظهرا مو سلوكا ... راح تقولي الحجاب .. راح اقولك .. يا اخي مش لما يعرفو يعني ايه حجاب بالاول ... الحجاب منع وحجب مو معناه تغطي شعرها
قوله عليه الصلاة والسلام (ناقصات عقل ودين ) كتير من الناس مفكرين انو فيه اهانة للمراة وانقاص لمكانتها وامتهان لكرامتها ... وهذا ان دل فهو يدل على جهلهم بالدين ومقاصده وجهلهم للغة العرب التي نزل بها كتاب الله
راح اصححلك المفهوم الخاطئ الي براسك ... الرسول عليه الصلاة والسلام يبين ان نقصان عقلها من جهة ضعف حفظها وان شهادتها تجبر شهادة امراة اخرى لتثبت الشهادة بسبب انها قد تنسى فتزيد او تنقص في الشهادة ... واما نقصان دينها , فلانها في حال الحيض او النفاس تدع الصلاة وتدع الصوم ولا تقضي الصلاة , وهذا من نقصان الدين .. ولكن هذا النقص ليست مؤاخذة عليه وانما هو نقص حاصل بشرع الله عز وجل..
واما عن غرض الحديث فهو ليس لومهن وانما الو اغراض تانية ياريت الواحد قبل ما يقولو يكون داري بها الاشيا بس ...

الموضوع التاني بتاع الضرب ... انا ما جبت الكلام من عندي .. هيدا كلامك وارجع لكلامك راح تلاقي انو انت قلت بالمعنى ان الضرب دليل عالحب .. وكمان مستدل بامثلة وفيلم لاسماعيل ياسين ... لو مو مقتنع بها الشي ما كنت تخبرنا عالي صار بفيلم اسماعيل يس
انا بابا الله يرحمه _ وجزاك الله خيرا انك بتدعيلو بالرحمة كل ما ذكرتو_ اكيد ماراح تصدق لو خبرتك انو بعمرو ما مد ايدو على ماما حتى بوقت الغضب بيعكس غضبو بالسكوت وبيطلع من البيت لحتى يهدى بيرجع ... ولا عمره شك في ماما مع انو رجل اعمال وطول الوقت سفريات وهيك .. ومع هيك هو ميش ملاك لان الملائكة يا اخي بالسماء مو هون ... بس انا موافقتك ان الشرع محلل الضرب لغرض التاديب مو مثل البهايم ... واكيد ما راح نكذب على بعض ونقول ان النهارده الناس مطبقة الشرع بها النقطة .. لان الراجل هلا لو مد ايدو على مرتو ... اذا ما كسرلها عضو من اعضاءها وما تركلها امارة بجسمها ما بيبرد وما بيرتاحلو بال ...

فيما يخص الاحاديث انا ماراح اجادلك فيما جاء بهم لانو مو انت ولا انا الي قايلينو ... انما ياريت الواحد ما يكون حافظهم صم وانما يكون فاهم المقصد من كل كلمة ومن كل حرف
قال رسول الله لعلي: ((يا علي، لا تُتْبِعِ النظرةَ النظرة؛ فإن لك الأولى، وليست لك الآخرة))... نظرة الفجاءة التي تأتي عفواً، بلا تعمد أو ترصد، لا إثم عليها، ولا حرج على الإنسان منها ؛ أما إن خالطها التعمد، أو صاحبها الترصد – فحينئذ – لا يلومن الإنسان إلا نفسه ؛ يوم لا ينفع مال ولا بنون إلا من أتى الله بقلب سليم. اذا الواحد ينظر من غير تعمد ويشوف اذا البنات لابسين بنطلون او جينز او ما اعرف شو هيدي لا تكذب على نفسك وتحطها في اطار الحديث الشريف ...ثانيا يقول الله تعالى : قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ [النور:30]. ولا شك أن إطلاق البصر إلى ما حرم الله تعالى يورث عمى القلب وضعف البصيرة والوقوع في الرذيلة وفساد المجتمع وغير ذلك من المفاسد،
قوله عليه الصلاة والسلام
((مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاء)) فإن الله خلق الإنسان في دار ابتلاء وامتحان ... فمن آثر هوى النفس على رضى الرب سبحانه وتعالى كان من الخاسرين ..قال تعالى : { وأما من خاف مقام ربه ونهى النفس عن الهوى فإن الجنة هي المأوى { النازعات / 40-41

طولت عليكم ... سلااام

هبة الله
هبة الله

انثى

مُساهمة من طرف Ø§Ù…ير الظلام الإثنين سبتمبر 06, 2010 4:01 pm

وعليكم السلام

حاضر هرود علي كلامك كله

اولا : سالتك عن والدك الله يرحمو لسبب لان انتي فيكي مشكله شيفه الرجاله كلها زي بعضها والدك زيو زي غيرو راجل زي بقيت الرجاله والدتك عمرها ما شكت فيه رغم انو رجل اعمال و ممكن يتاخر في العمل طب ليه والدتك متشكش و اي وحده تانيه لو زجها تاخر في العمل يبقي بيخنها هوه مش زي ولدك ؟ ولا دي مش زي والدتك ؟
ثانيا : اما بالنسبه لي جزء
وهذا ان دل فهو يدل على جهلهم بالدين ومقاصده وجهلهم للغة العرب التي نزل بها كتاب الله
تصدقي انا طلعت بدرس اداب قسم لغه عربيه و عارف انا قولت ايه الرق علي الي قراء واخذ الكلام بمفهوم اخر غير هذا فا انا لست من محبي المظهر ولكن لاقول لكي شئ فن كنتي تدافعين عن النساء فا انتي التي قولتي كثير منكم يتخذن الحجاب تمويه :D
لو اخذتي كل شئ علي الرجل يبقي بتكذبي و انا اعلم انكي ليست الانسانه التي تكذب بس من فضلك تخيلي ولو لخمس دقائق تخيلي ان كل فتاه التزمت بالحجاب و لبست لبس الاسلام هل تعلمي ما هوه ؟ اكيد عرفه فا انتي هبه من الله عز و جل هذا مفهوم اسمك تخيلي هذا و تخيلي لو والد نظر النظره الاولي ارهنك انو هيقول شئ واحد انها محترمه اكيد انتي رايتي هذا ولس بالشئ الجديد معني هذا ان انتو من يتحكم في اخلاق الولد و لكي لا اطيل فا انتي اكيد درستي المنطق و الفلسفه و تعرفين الحاجه و هي ما يحتاجه الانسان لكي يشبع رغباته انسان جاء يجب ان ياكل انسن مشتهي الجنس بسبب فتاه تظهر مفاتنها هيعمل ايه ؟ فتاه تقول علي لبسها لبسه و مش لبسه و العجيب انها تعلم هذا انا لم اقل لم نلوم الفتي ولكن نعلم ما هو سبب سوء اخلاق الولد لكي نعلم كيف نحلها هل تعلمين كم من فتاه تبحث عن الحنس عبر الانترنت مقابل المال انهنا كثيرات .. اتعلمين كم فتاه ترتدي الملابس علي الموضه هل الشرع و الدين يقول للفتاه ان ترتدي بضي ضيق و بنطلون شلستون او برموضه :D ماذا تقولين يا هيه هل تقولين لي ان فتاه لم ترتدي الحجاب بس المهم تغض و تحجب تحجب ايه اذا كان اظهرت مفاتنها ؟ هسالك سؤال و تجوبي بي امانه ربنا .. هل الفتاه عندما تصلي تصلي بالبنطلون الجنز و البضي و شعرها سايب ؟ هل من الممكن تقف امام الله بهذا الشكل .. تخيلي ان الرسول صلي الله عليه و سلم عايش هذه مقولت الشيخ عمرو خالد و اذ بي الرسول يطرق علي بابك و انتي لبسه هذا اللبس المخزي و معلقه صور لي المغنيين و صوت الاغاني عالي في غرفتك ماذا سوف تقولين له ؟ اريد اجابات
امير الظلام
امير الظلام

ذكر

مُساهمة من طرف هبة الله الإثنين سبتمبر 06, 2010 7:20 pm

اكيد طبعا بجاوبك
سالتك عن والدك الله يرحمو لسبب لان انتي فيكي مشكله شيفه الرجاله كلها زي بعضها والدك زيو زي غيرو راجل زي بقيت الرجاله والدتك عمرها ما شكت فيه رغم انو رجل اعمال و ممكن يتاخر في العمل طب ليه والدتك متشكش و اي وحده تانيه لو زجها تاخر في العمل يبقي بيخنها هوه مش زي ولدك ؟ ولا دي مش زي والدتك ؟

يا اخي انت من وين عم تجيب ها الاحكام وعم احسك تجاوب بمكاني ... مين قالك انو انا شايفة الرجالة كلها مثل بعض .. اي صحيح انا بالنسبالي كل الرجالة بتخون ... مو معنى الخيانة ان بابا ( الله يرحمه ) يجوز على ماما او يعرف وحدة غيرها او شي هيك .. منا بقولك عم تحكم على كلامي بمنظار كتير ضيق ... الخيانة انك تخون وعد وعدتو لشخص ... لما بابا (الله يرحمه ) يوعد ماما انها تكون كل حياتو وكل عمرو وكل شي بالنسبة الو ... وبعدين باول زعل بيتخلى عنها ويسيبها فبيت اهلها اسبوع او 10 ايام ... وين وعدو .. هيدي خيانة بالنسبة الي .. كمان انو فاول فرصة يقول انا راح اتزوج عليكي بس ليغيظها .. هيدي كمان خيانة ... الخيانة مو ضرورة فعل كمان تخلف وعودك ... اما انك تخون مع شخص تاني كمانها معروفة كتير عند الرجالة بس لانو عايز يثبت رجولته مو لشي تاني .. الراجل عينو متملهاش التراب مثل ما بتقولو ... اما الست معروفة بالوفاء ... يعني الراجل لو ماتت زوجته اول شي بيفكر فيه انو يتزوج تاني بحجة الاولاد .. انما المراة ما بتفكر انو راجل تاني يحل محل زوجها وبتظل تربي الاولاد لحالها وتتعذب معهم لحتى تكبرهم مع ان المسؤولية كتير كبيرة عليها ...

ثانيا :
تصدقي انا طلعت بدرس اداب قسم لغه عربيه و عارف انا قولت ايه

وماله لو بتدرس عربي
ما كلنا درسنا عربي ودرسنا فقه وعلوم اسلامية وكمان درسنا بالحياة 20 سنة وها المدرسة لحالها بتكفي

فن كنتي تدافعين عن النساء فا انتي التي قولتي كثير منكم يتخذن الحجاب تمويه

اه كثير منهم فعلا شوهو صورة الحجاب ... لعلمك انا مش محجبة لليوم .. وهيدا السبب الي معقدني من الحجاب .. الحجاب مسؤولية كبيرة لحد هلا انا شايفة اني مو قدها ... اذا راح اتحجب فانا راح امثل المراة الاسلامية والا كيفي كيف اي وحدة اجنبية ... بس للاسف مو قد اني امثل امة ومو حابة اتحجب بس لحتى اثبت ديني بالمظهر
... الدين بالقلب ... والحجاب فريضة نعم .. انما لو احنا قايمين بكل فرائضنا ومتمسكين بدينا وبنطبق كل الي قال عليه ربنا ... ما بظن انو مكانا هون ... مكانا راح يكون مع المخلدين ... واكيد ابسط الاشيا بديننا ما عم نطبقها مو بس الحجاب ... الواحد بيحاول على قد ما يقدر انو يحبب ربنا فيه ويعمل الي امرنا بيه ... بس الكلام سهل والتطبيق اصعب ... وكتير ناس بتقولي ليش ما اتحجبتي مع انك اكتر وحدة مقتنعة بالحجاب وهو واجب مو شي اختياري ... اكيد واعية لها الشي وواعية لكل الي امرنا بيه ربنا وبعتبر عدم حجابي معصية وما بلاقيلو ولا مبرر بس في الوقت الي راح اقرر اني اتحجب وقتها راح اقولها وراسي مرفوعة اني اتحجبت مو غطيت شعري (يارب الي يقرا ها الكلام يدعيلي بالهداية )

تخيلي لو ولد نظر النظره الاولي ارهنك انو هيقول شئ واحد انها محترمه اكيد انتي رايتي هذا ولس بالشئ الجديد

انت قلت انو من النظرة الاولى يعني هو اكيد راح يحكم بالمظهر وها الحكم كتير سطحي ... طب متيجي نكمل التخيل مع بعض ... هو شافها من النظرة الاولى محجبة وقال انها محترمة .. اعجب بيها وحب يتقرب ليها اكتر لحتى تكون شريكة حياتو ... ومان تقرب منها لقى انها بتشرب سجاير وبتسهر مع الشباب بره وبتتكلم عالموبيل الساعة وحدة ونص بالفجر وبتقابلهم بره وبتبعث فيديوهات لها عبر النت ... الخ الخ الخ
يا ترى شو بيكون حكمه هلا ... اكيد ما تحكم على حدا من مظهرو ... والا راح تتصدم كتير بها الحياة ... الحياة كتير حلوة بس يا عيني للي يفهمها ويعرف كيف يعيشها

معني هذا ان انتو من يتحكم في اخلاق الولد

معنى هيك الولد قبل ما يطلع الشارع كان من غير اخلاق ولا شو??? ... ولا كان من غير مبادئ متربي عليها في البيت وتعبت عليه مامته وباباه عشان يربوه عليها...??? اكيد مو البنات الي يقابلهم بره ولا الشارع هو الي بيرسخ مبادئ بالناس ولا بيوجه اخلاقهم ... البيت هو الاساس لكل ها الشي

و لكي لا اطيل فا انتي اكيد درستي المنطق و الفلسفه و تعرفين الحاجه و هي ما يحتاجه الانسان لكي يشبع رغباته انسان جاء يجب ان ياكل انسن مشتهي الجنس بسبب فتاه تظهر مفاتنها هيعمل ايه ؟

اكيد انت عارف الإنسان تحرك مشاعره تجاه الإشياء أجزاء ثلاث...

شيطان وروح و نفس ... اكيد الشيطان بوسوسته... والروح بالجسد والعقل والقلب.. والنفس بالهوى ...وربنا سبحانه وتعالى قال {إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً}

ويقول الإمام القرطبي رحمه الله: "البصر هو الباب الأكبر إلى القلب، وأعمر طرق الحواس إليه، وبحسب ذلك كثر السقوط من جهته، ووجب التحذير منه، وغضه واجب عن جميع المحرمات، وكل ما يخشى الفتنة من أجله.ويقول الإمام ابن تيمية رحمه الله: "والله سبحانه قد أمر في كتابه بغض البصر، وهو نوعان: غض البصر عن العورة ، وغضه عن محل الشهوة....يعني لو الواحد حب يغلق المنافذ على الشيطان لحتى ما يتسلل لقلبو يغض بصرو عن كل شي بيسبب فتنة وما يبرر فعلو بالمراة ويحملها كل اللوم ... كما يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم: "إنما العلم بالتعلم، وإنما الحلم بالتحلم، ومن يتحر الخير يعطه، ومن يتق الشر يوقه".

هل تعلمين كم من فتاه تبحث عن الحنس عبر الانترنت مقابل المال انهنا كثيرات ..

اكيد فيه كتير قد ما فيه شباب بيقبلو على نفسهم ها الشي ... هاذ زنا اكيد(وقانا الله واياكم ) وما فيه اتنين بيختلفو بها الشي ... بس اللوم مو عالبنت بس ... كمان اللوم عالشاب الي طاوعها بفعلتها ...

اتعلمين كم فتاه ترتدي الملابس علي الموضه هل الشرع و الدين يقول للفتاه ان ترتدي بضي ضيق و بنطلون شلستون او برموضه

اكيد ما فيه شرع بيقول تفتح الصدر زي ما عمل تامر حسني ولا تعمل حلق بوذنك زي ما عمل فلان ولا تسوي شعرك مثل علان وحاجات كتيرة ياما صايرين الشباب عم يتشبهو فيها ( تقليد اعمى اكيد ) ... اخي مو البنات بس يكون بعلمك ... الشباب بيسو اهول من البنات ... انا لما بمشي بالطريق هلا والله صايرة بتلخبط بين الشاب والبنت ... فين الرجولة والنخوة بتعت زمان ... ياه افتقدناها ... دي حتى البنت هلا لما يجي يكلمها واحد ويقولها انا راجل .. اول شي بتبتسم وتقوله .. الرجالة ماتت في 1954 ... طبعا كلامي مو موجه لكل الرجال ... لانو طبعا فيه منهم لسه راجل بس عملة كتير نادرة

ماذا تقولين يا هيه هل تقولين لي ان فتاه لم ترتدي الحجاب بس المهم تغض و تحجب تحجب ايه اذا كان اظهرت مفاتنها ؟

ناخذ هبة الله كسبيل المثال .. منا قدامك مش محجبة ... والله على الاقل لو تشوفني بالطريق راح تعذرني وتقول دي ميش محجبة لا وكمان راح تدعيلي بالخير وتقولي ربنا يهديكي ... اهو احسن ما تلاقيني محجبة ولابسة شي مخزي ..ده كده محجبة ظاهريا ومتساهلة داخليا ... وقتها راح تستغفر الله وتحسبن علي ... برايك انا مخطئة ... ياريت الاجابة تكون واقعية ميش فلسفة ولا درس من دروس الجامعة

هسالك سؤال و تجوبي بي امانه ربنا .. هل الفتاه عندما تصلي تصلي بالبنطلون الجنز و البضي و شعرها سايب ؟ هل من الممكن تقف امام الله بهذا الشكل .. تخيلي ان الرسول صلي الله عليه و سلم عايش هذه مقولت الشيخ عمرو خالد و اذ بي الرسول يطرق علي بابك و انتي لبسه هذا اللبس المخزي و معلقه صور لي المغنيين و صوت الاغاني عالي في غرفتك ماذا سوف تقولين له ؟

والله التخيلات كتير ... يا ترى برده لو قبل ما يدق الباب وهو طالع لقى شاب مع بنت ( ال ايه حبيبها ) وهما عم يتسايرو بالكلام ( مو حابة اتعمق بالوصف) وما فيه ولا رابط شرعي بينهم ... اكيد ها الشي بيحصل يوميا ...

انا بدعي ربنا انو يهدينا كلنا ونلحق نفسنا قبل يوم الحساب وقتها لا ينفع ندم ولا شي

سلاام

هبة الله
هبة الله

انثى

مُساهمة من طرف Ø§Ù…ير الظلام الإثنين سبتمبر 06, 2010 11:30 pm

برجاء مرجعت موضوعك الاساسي سوف تعلمين ماذا قصدت بس شكلك مش قراتي موضوعك علشان تجهزي ردود اسف لو دي فيها اهانه بتردي علي ردودي و شكلك نسيه انتي موضوعك الاساسي مكتوب بيه ايه
استقذن و مترديش لاني مش كملت ردك الاخير لانك بتتكلمي و خلاص اسف ده بجد حولي تغيري من شخصيتك اكيد هتكون احسن

و موضوعاتك كتير حلوه ده عن جد و اسف لو ازعجتك و بيقول اختلاف الرائ لا يفسد في الود قضيه

نسيت اعرفك بنفسي

محمود و كل الري اعرفهم عرفين ده .. و ابن عم العمده برضه
امير الظلام
امير الظلام

ذكر

مُساهمة من طرف هبة الله الثلاثاء سبتمبر 07, 2010 12:21 am

لا اخي وسع شوي مفهومك ... انا عارفة منيح شو موضوعي ... بس الموضوع خذ ابعاد تانية لو خذت بالك واحنا عم ناقش ها الابعاد ... ولا ناسي حضرتك انك سالت اسئلة وطلبت اجابات عليها ... انا متاكدة انك قريت كل الموضوع وكمان مو قريتو مرة وحدة ... وعدتو كمان ... بس اكيد ماراح تعترف بها الشي ... انا راح اسمي ردك الاخير ده هروب من الموضوع ... لو انت لسه شابك في اول موضوع شو وداك للبنطلون جينز ولا ل بابا الله يرحمه ... شكلك لما بتنام وتصحى بتمحي يوم من حياتك .. :D :D :D
اتشرفت بمعرفتك محمود .. واذا كل الي هون بيعرفوك راح اخبرك انو مو كلهم .. لانو انا وصحباتي الانتيم الاتنين ما بنعرفك ... وانا عرفت اسمك لا غير من الردود بس ... وانا هبة الله من الجزائر ... وماراح اخبرك اسمي الحقيقي لانو عملك مشكلة من اول الكلام :D :D :D
سلاام
هبة الله
هبة الله

انثى

مُساهمة من طرف العمدة عماد الثلاثاء سبتمبر 07, 2010 11:09 pm

انا اسف انى حزفت بعض من الكلام لان انتووووو كبرتو الموضوع اوى زياد عن الازم واسف محمود ونتى يا هبه الله
العمدة عماد
العمدة عماد

ذكر

مُساهمة من طرف النجم الجمعة أكتوبر 01, 2010 6:03 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

على فكرة يا جماعة الموضوع حلو قوي ومتاح لأي حد انه يعبر عن رأيه

بس انتوا كبرتوا الموضوع قوي وسبتوا اساس الموضوع وخليتوها خناقة مش عارف ليه

مع ان الموضوع انا شايف انه مش مستاهل الي حصل ده

عالعموم حصل خير وتسلم ايدك يا هبة على الموضوع

بس انا شايف ان الستات لما بيكون في دماغها حاجة بتعملها حتى لو وقفت قصادها معجزات الدنيا كلها

ومحدش بيعرف يفهم دماغهم ابدا

دايما بتقولوا الرجالة خاينين وكدابين وبيخدعوا

وزي ما قال عماد الرجالة انواع والستات كمان انواع

مش ينفع ان كل لما نشوف حد خاين يبقى كله زي بعضه

لازم نفرق لأن صوابعنا مش زي بعضها

تحياتي ليكم .. شكرا جزيلا
النجم
النجم

ذكر
العمل/الترفيه : مطرب
المزاج : زي الفل
نقاط العضو الممتاز : 140